Followers

selera kampung (24) review tempat makan (23) desserts (14) western (8) Cakes (7) ayam (5) side dish (5) ikan (4) nasi (4) sambal (4) biskut (3) lokasi (3) puding (3) kuih (2)

Saturday, October 12, 2013

Resepi : Bunga Roselle


Assalamualaikum...wbt

Haii semua... kalini nak kongsi sikit..haritu kawan opis ade bagi bunga Rosselle ni.. Bukan tak biasa tengok bunga ni tapi kan yang diluar kebiasaan lah warna nya.. selalu yang jumpa kaler merah n maroon..tpi yang ni kaler hitam /ungu hitam okehh..... amazing sangat dan excited sangat nak masak .. So saya buat syrup dan jem.. jom la tengok hasilnya..





Aku sangat jakunnnnnnnnnnnnnn melihat tumbuhan ciptaanNya ini.. Opismate aku cakap pokoknya ni besar ya amat.. so aku dah simpan biji dia untuk dicambahkan ..










Amazinggg..warna macam Ribena!.. so seiapa bernasib baek pada Raya Haji nanti aku buatkan air ni yer.. minum fresh freshhh xley simpan lama2!..


Cara-cara 

Rosselle
Air
Gula

Rebus Roselle dan masukkan gula..
Kemudian tapis serabut Roselle dan lenyek2 di atas tapis dan kacau semua atas dapur dan isikan gula untuk dijadikan jem..


Selamat mencuba!


No comments: